Azi am fost foarte harnica😀. Mi-am implinit toate poftele: clatite dospite si clatite fine, nedospite.


            Clătitele sunt o specialitate bretonă, o regiune din nord-vestul Frantei, care a devenit cunoscută și apreciată rapid în toată lumea. Pot fi atât dulci ("crepes"), cât și sărate ("galette"), iar umpluturile variază de la cele mai simple( zahăr, dulceață, miere, ciocolată) până la combinații spectaculoase și incitante.
           Original, clătitele se serveau cu cidru (băutura fermentată pe bază de mere), ulterior a apărut cea mai spectaculoasă formă de prezentare a clătitelor "crepes Suzette" (clătite flambate în lichior și suc de portocale).
            În Franța chiar există o sărbătoare la care se servesc clătite, în mod tradițional. Se numește "La Chandeleur" (2 februarie, "Ziua Binecuvântării Fecioarei Maria"). Această zi a devenit cunoscută ca "Ziua clătitelor", deoarece tradiția cere să se ofere clătite. Legenda zice că persoana care reușește în această zi să arunce o clătită în sus și să o prindă în tigaie cu dreapta, în timp ce ține o monedă de aur în stânga, va avea noroc de bogăție și prosperitate tot anul.
Și în Anglia există o sărbătoare a clătitelor: "Shrove Tuesday" sau "Pancake Tuesday".

Am citit putina istorie, dar acuma sa trecem la clatitele noastre.

CLATITE FINE

          Pentru “Clatitele fine” nedospite folosesc acuma reteta d-nei Lidia Iliescu Vlas. Am renuntat la reteta de la mama. Acestea mi se par mult mai fine. Si ale mamei erau foarte bune, dar mai trebuie sa facem cateodata si cate o schimbare.
      Deci iata reteta, eu am dublat cantitatile:

  • 2 oua
  • 1 lingura cu varf de faina
  • 1 lingurita ulei
  • 1 lingurita zahar
  • un praf de sare
  • 100 ml lapte
  • vanilie dupa plac

    Mod de preparare:

Amestecam toate ingredientele, pana obtinem o compozitie omogena. Incalzim tigaia bine, o pensulam cu ulei si cu polonicul turnam compozitia de clatite. Cand suprafata aluatului isi pierde luciu, iar marginile clatitei devin aurii, e un semn ca trebuie intoarsa de pe o parte pe alta. Eu picur putin ulei pe deasupra clatitei si apoi o intorc.
Sa nu uit, focul pentru clatite trebuie sa fie mediu sau chiar incet.
Ca sa obtinem niste clatite fine trebuie sa avem o tigaie foarte buna.
Clatitele se pot unge cu miere, cu orice fel de dulceata, cu crema de ciocolata, cu branza sau cu orice umplutura atat sarata, cat si dulce.

CLATITE DOSPITE

Pentru clatitele dospitie am folosit urmatoarele ingredient:

  • 2 oua
  • 300 ml lapte
  • 200 ml apa
  • drojdie cat o aluna
  • 400 grame faina
  • ½ lingurita sare
  • coaja de la o lamaie

Mod de preparare:

Dizolvam drojdia in 100 ml de apa.
Ouale le amestecam bine cu restul de apa, lapte, coaja de lamiae si sarea. Adaugam drojdia inmuiata si  treptat si faina pana cand o incorporam bine si obtinem o compozitie omogena.
O lasam la dospit intr-un loc caldut cca 2 ore, pana cand vedem ca aluatul face bule( gaurele mici). La mine a stat putin mai mult la dospit.
Cand este gata dospite, punem la incalzit tigaia. Ungem tigaia cu ulei si adaugam cate un polonic din compozitie. Ca si la celelalte clatite cand marginile clatitei devin aurii, e un semn ca trebuie intoarsa de pe o parte pe alta. Eu picur putin ulei pe deasupra clatitei si apoi o intorc.
In timp ce prajesti clatitele, daca simti ca aluatul s-a ingrosat il poti dizolva cu un pic de apa.
Sa nu uit, focul pentru clatite trebuie sa fie mediu sau chiar incet.
Si aceste clatite se pot unge cu miere, cu orice fel de dulceata, cu crema de ciocolata, sau chiar numai cu zahar.
Sursa istoria clatitelor Wikipedia